Persbericht: Collectie Theo Swagemakers Museum te koop

De collectie van het voormalige Theo Swagemakers Museum uit Haarlem, dat eind 2011 haar deuren moest sluiten, zal worden verkocht door Stichting MuseumDepotShop. Deze stichting, die precies twee jaar geleden op 9 april 2019 werd opgericht in Museum Singer Laren, gaat de schilderijen via haar website verkopen. Theo Swagemakers (1898 – 1994) was een bekend portretschilder. Zijn werken zijn door verschillende musea aangekocht. Hij schilderde onder andere Koningin Juliana (1954), Prins Bernhard (1979), Gretta Duisenberg, Generaal Spoor (1959), Alex Brenninkmeijer (C&A, 1977) en Max Tailleur (1954). Veel van zijn werken zijn in handen van particulieren. Stichting Vrienden Theo Swagemakers heeft het afgelopen decennium getracht de werken die nu verkocht gaan worden onder te brengen bij andere culturele instellingen, tevergeefs.

MuseumDepotShop is een non-profit stichting die voor meerdere Nederlandse musea ontzamelde objecten herbestemt. Recentelijk hebben zij afspraken gemaakt met het Nederlands Fotomuseum uit Rotterdam, Museum Kranenburgh uit Bergen, Diamantenmuseum DIVA uit Antwerpen en Museum Saba uit de voormalige Nederlandse Antillen. In de afgelopen twee jaar hebben een kleine 4.000 objecten via MuseumDepotShop een tweede leven gekregen bij particulieren thuis. En daarmee kwam het betreffende museum ook in de huiskamer van de trotse kopers. Dit leidde bij een aantal musea tot meer verkeer op hun website en extra bezoekers.

Zelfportret Theo Swagemakers met palet, 1940

Elly zwager van Vic, 1936

Benieuwd naar de depots?

Wil je een keer ons depot bezichtigen voor verdere oriëntatie? Neem dan contact met ons op om een afspraak in te plannen!